اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان در نشست «احترام به ادیان دیگر و آزادی بیان» بی احترامی به ادیان را محکوم کردند

در پی اهانت به ساحت قدسی پیامبر اسلام ص نشست علمی مجازی با موضوع «احترام به ادیان دیگر و آزادی بیان» در تاریخ 17 آبان ماه 1399 از سوی مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه های علمیه و با مشارکت مجمع جهانی اهل بیت علیهم اسلام و مرکز اسلامی لندن برگزار شد.

در ابتدای این نشست که به زبان های فارسی و انگلیسی برگزار و به صورت مستقیم از چند شبکه اینترنتی پخش می شد حجت الاسلام دریاباری، دبیر علمی نشست، احترام به ادیان دیگر را مسئله کلیدی عنوان کردند که در طول تاریخ نقش مهمی در همزیستی مسالمت آمیز بشر داشته است.

از شرکت کنندگان دیگر این نشست، اسقف اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان بودند، که در پیامی ویدیویی با اشاره به اتفاقاتی که بنیان صلح را در جهان به خطر انداخته است ادیان الهی را پیام آوران صلح دانسته و تابعین ادیان را هم دنباله کنندگان این صلح معرفی کرد.

وی افزود: «پس هر چیزی که این صلح را به خطر بیاندازد محکوم است اما متاسفانه انسان ها با غرورشان و عدم فهم تعالیم انبیاء همزیستی مسالمت آمیز و صلح آمیز را به خطر می اندازند و به نام آزادی باعث جنایات زیادی می شوند و ما تمام خشونت ها و صحبت های نفرت پراکن را محکوم می کنیم.»

ایشان در ادامه با ابراز خوشحالی از زندگی توام با صلح در تهران، ایران را مأوایی برای ادیان و صلح دانست و با اشاره به خشونت های موجود بر علیه ادیان ابراز امیدواری کرد دنیا با رسانه هایی که در اختیار دارد با تمام این مدل خشونت ها مقابله کند.

اسقف اعظم همچنین خاطر نشان کردند، که امروزه، در ترکیه، مقدسترین نشان مسیحیت ، صلیب را بر زیر کشفهایشان حک می کنند، تا به عبارتی، آن نشان مقدس را بی اعتبار جلوه داده و به آن بی احترامی کنند. ترکیه به آن بسنده نکرده، تروریستهای تکفیری را راهی آرتساخ (قره‌باغ) می کند، و همراه رژیم اشغالگر صهیونیستی اسرائیل به آذربایجان در جنگ علیه ارمنستان یاری می رساند. رژیمی که مردم بی گناه را آماج حملات خود قرار داده، خانه ها و کلیساها و بیمارستانها، کودکستانها و زایشگاهها و مدارسشان را بمباران می کند، اما دریغا که دنیا سکوت کرده است.


ایشان، در پایان سخنانشان پیشنهاد دادند کمیته ای جهانی تشکیل شود تا به تمامی صحبت های خشونت آمیز و نفرت پراکن پایان دهد.