Search

انتخاب زبان



نمایشگاه «ایراناهایر» در نگارخانه مهرسان آغاز به کار کرد

نمایشگاه «ایراناهایر» که با همکاری سفارت جمهوری ارمنستان در جمهوری اسلامی ایران، شورای خلیفه‌گری ارامنه تهران و موزه مانوکیان برگزار شده است، عصر روز جمعه (۲۵ بهمن‌ماه) با حضور جمعی از هنرمندان ارمنی آغاز به کار کرد.

سیبوه سرکیسیان (اسقف اعظم شورای خلیفه‌گری ارامنه تهران و شمال)، آرتاشس تومانیان (سفیر فوق‌العاده و تام‌الاختیار جمهوری ارمنستان،) علی مرادخانی (مدیر عامل موزه موسیقی)، مهدی افضلی (مدیرعامل بنیاد رودکی)، مجید رجبی‌معمار (مدیر عامل خانه هنرمندان ایران)، حسین رفیعیان (مدیرعامل موسسه مهرسان) و هنرمندانی همچون لوریس چکناواریان، وارطان ساهاکیان، رازمیک اوحانیان، واهیک هارتونیان، سیمون آیوازیان، آرمان استپانیان، رافی داوتیان، آدنا میرزاخانی، غلامرضا نامی، احمد کامیابی مسک، مهران هوشیار، فرزانه اسعدی، پرویز معزز، حسین نوروزی و احسان لاجوردی از جمله حاضران در این مراسم بودند.

چکناواریان: این مملکت، مملکت همه ماست

در ابتدای این مراسم حسین رفیعیان، مدیرعامل پردیس فرهنگی هنری مهرسان در سخنانی اظهار کرد: سومین نمایشگاه نگارخانه مهرسان به هنرمندان ایرانی ارمنی اختصاص دارد. این نمایشگاه تاکیدی بر اشتراکات فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان است.

سپس لوریس چکناواریان، هنرمند آهنگساز بیان کرد: همیشه از به کار بردن کلمه اقلیت ناراحت بودم. چون ارامنه خود صاحب این کشور هستند. در گذشته پادشاهان ارامنه همراه با کوروش کبیر و ۲۸ پادشاه دیگر ایران را تشکیل داده بودند.

او ادامه داد: اگرچه از زمان ساسانیان و اشکانیان به خاطر مذهب از هم جدا شدیم، اما هیچوقت خود را جدا از هم نمی‌دانیم. همه ما برادر و خواهر تنی هستیم. ایران و ارامنه با هم دوست هستند و در زمینه‌های مختلف همانند ساخت تالار وحدت، وزارت امور خارجه، برخی خیابان‌ها و کاخ‌ها از جمله کاخ نیاوران و ... با هم همکاری داشتند.

چکناواریان خاطرنشان کرد: این مملکت، مملکت همه ماست. ۲۵۰۰ سال باهم زندگی کردیم، ۲۵۰۰ سال دیگر هم همراه و دوست هم خواهیم ماند.

در ادامه اسقف اعظم، سیبوه سرکیسیان در جریان افتتاح این نمایشگاه گفت: دوستان هنرمند و سروران عزیز در وهله اول تقدیر و شادباش خود را بابت پیروزی ۲۲ بهمن و همچنین برگزاری این نمایشگاه اعلام می‌کنم.

او با اعتقاد بر اینکه برگزاری این نمایشگاه گواه چند واقعیت است، یادآور شد: نخست هنر یک واقعیت انسانی و فرای مرزهای ملیتی جمعیتی است. زبان هنر زبان انسان است؛ برای همین هر مخاطبی با دیدن یک اثر هنری می‌تواند با آن ارتباط برقرار کند. دوم اینکه برگزاری این نمایشگاه گواه این است که ملت کهن ایران و ارمنی به عنوان دو ملت هم‌دل و دوست سال‌هاست که با هم روابط دوستانه داشتند. از دیرباز ارمنی‌ها ایران را به عنوان وطن خود می‌دانستند و این احساس را نه تنها ارامنه ایرانی بلکه همه ارامنه در تمام نقاط جهان دارند. گفت‌وگو فقط دور میز یا یک فضای بسته نیست، برگزاری این نمایشگاه خود گواه یک گفت‌وگو از طریق هنر است.

تومانیان، سفیر ارمنستان نیز در سخنانی برپایی این نمایشگاه را بیانگر رابطه عمیق دو ملت ایران و ارمنی دانست و عنوان کرد: رابطه اقتصادی سیاسی این دو ملت بدون وجود روابط فرهنگی و هنری نمی‌توانست اینگونه پایدار بماند.

سفیر ارمنستان: پایداری روابط ملت‌ها با فرهنگ قوام می‌یابد

آرتاشس تومانیان، در آیین افتتاح سومین نمایشگاه نگارخانه مهرسان که به آثار هنرمندان ایرانی ارمنی اختصاص دارد، اظهار داشت: قبل از نمایشگاه فرصتی بود که از این فضای هنری بازدید داشته باشم. خیلی خوب است که حسین رفیعیان علاوه بر زمینه بازرگانی در زمینه هنری هم فعالیت دارد.

وی افزود: برداشت من از این فعالیت مهندس رفیعیان این بود که ثروت مادی و کسب کار وجود ارزشمندی است که اگر برپایه هنر و فعالیت معنوی نباشد ارزش ندارد.

وی با بیان اینکه برپایی این نمایشگاه بیانگر رابطه عمیق دو ملت ایران و ارمنی است، گفت: روابط خوب اقتصادی و سیاسی این دو ملت بدون وجود روابط فرهنگی و هنری نمی‌توانست اینگونه پایدار بماند.

به گزارش ایرنا، در ادامه این مراسم، لوریس چکناواریان گفت: از زمان ساسانیان و اشکانیان به خاطر مذهب از هم جدا شدیم اما هیچ وقت خود را جدا از هم نمی‌دانیم و همه ما برادر و خواهر تنی هستیم.

چکناواریان گفت: ایران و ارامنه با هم دوست هستند و در زمینه‌های مختلف مثل ساخت تالار وحدت، وزارت امور خارجه، خیابان‌ها، کاخ ها از جمله کاخ نیاوران و ... با هم همکاری داشتند.

برگرفته از روزنامه "آلیک"

 

تماس با ما

خیابان استاد نجات الهی، شماره 295
تهران 1598873311

No.295, Ostad Nejatollahi Ave.,
Tehran - IRAN

Tel: (+98-21) 88901634, 88901635,
88901636, 88897980, 88897981

Fax: (+98-21) 88892617

info@tehranprelacy.com


روابط عمومی شورای خلیفه گری:
pr@tehranprelacy.com