Search

انتخاب زبان



کلیسای مریم مقدس تهران

کلیسای مریم مقدس در تهران؛ خیابان جمهوری اسلامی؛ خیابان میزا کوچک خان جنگلی واقع است که در سال 1324 (1945میلادی) با هزینه شخصی فردی خیر به نام رومان عیسی یان بنا گردید و معمار آن نیکلای مارکف بوده است.

این کلیسا اولین کلیسای جامع ارامنه تهران از سالهای 1324 (1945 میلادی) تا 1349 (1970) بوده و بناهای مربوط به دفاتر اداری خلیفه گری ارامنه تهران و محل سکونت اسقف اعظم نیز در محدوده آن قرار داشته است. بعدها این دو واحد به محوطه کلیسای سرکیس مقدس تهران منتقل شدند.

ساختمان این کلیسا بر روی صفه ای بنا شده است و جهت ورود به کلیسا می بایستی از پله های پهن واقع در مقابل ورودی های کلیسا استفاده نمود. پلان کلیسا، چه از خارج و چه از داخل، صلیبی شکل بوده و محراب در سمت شرق آن قرار دارد. محراب کلیسا دارای سه پنجره بوده و در دو سمت محراب اتاقهای کوچکی به صورت قرینه قراردارند که دربهای آنها به درون نمازخانه اصلی باز می شوند. کلیسا دارای یک گنبد اصلی دوازده ضلعی با دوازده نورگیر در بالای نمازخانه می باشد. گنبد اصلی کلیسا، که به هیچوجه از معماری ارمنی پیروی نمی کند، متأثر از معماری بیزانسی ساخته شده که در گرجستان و روسیه متداول بوده است. در سمت غرب بنا گنبد کوچک دومی قرار دارد که ناقوسخانه کلیسا می‌باشد.

کلیسا دارای سه درب ورودی است. درب اصلی در منتهی الیه سمت غربی آن و مقابل محراب قراردارد که دارای یک سر در بزرگ با دو ستون می باشد. در بالای آن به سمت داخل کلیسا، بالکنی است که در زیر ناقوسخانه قرار دارد و جهت استقرار گروه کر کلیسا بنا شده است.

بر روی دیوارهای سه سمت کلیسا نورگیرهای بزرگ تعبیه گردیده اند در حالیکه نورگیرهای دیوار غربی کوچک تر و در بالای سردر اصلی قرار دارند.

بر روی دیوارهای شرقی؛ شمالی و جنوبی داخل کلیسا فرورفتگی سراسری از بالای دیوار تا سطح صفه به شکل سه گوش قرار داده شده است. در قسمت بالایی این سه گوش ها حجاری به شکل نیم دایره قراردارد و آن اقتباسی است از معماری قرون وسطی ارمنستان که باعث ایجاد سایه روشنی برروی دیوارهای خارجی و زیبائی بنا می گردد. در سطح خارجی بنا و در قسمت بالائی پنجره ها و حاشیه انتهائی قسمت فوقانی دیوارها حجاری های زیبا ودربالای آنها، درچهار سمت کلیسا حجاریهای صلیب نیز صورت گرفته اند.

در بالای سردر اصلی سنگ نوشته ای در ارتباط با بنای کلیسا و نام فرد سازنده آن نصب شده است. برروی دیوارهای خارجی بنا ستون نماهائی که تشکیل قابهای بلندی را می دهند، قرار داده شده اند.

در محوطه کلیسا، موزه «آرداک مانوکیان» نیز قرار دارد. این موزه در آبان ماه سال 1387 (نوامبر 2008 میلادی) به نام اسقف اعظم آرداک مانوکیان، خلیفه فقید ارامنه تهران افتتاح شد.

قرار داشتن مزار افراد سرشناس ارمنی همچون یپرم داوید داویدیان (1868ـ1912میلادی)، معروف به یپرم‌خان ارمنی، سردار مشروطیت، همچنین هوهانس خان ماسحیان (1864ـ1931میلادی) در محوطۀ کلیسا به اهمیت این مکان می افزاید.

پس از انتقال خلیفه گری از ساختمان کناری کلیسای مریم مقدس به محوطۀ کلیسای سرکیس مقدس، انجمن‌های خیریه، آموزشی و تحقیقاتی در ساختمان‌های اطراف کلیسا مستقر شدند و با نصب نیم تنۀ دکتر هاراطون داویدیان در محوطۀ کلیسا این مکان به یک مرکز مذهبی و فرهنگی برای ارمنیان تهران تبدیل شد.

کلیسای مریم مقدس درسال 1381، به منزلۀ اثری ملی، به ثبت سازمان میراث فرهنگی رسیده است.

- "یپرم خان ارمنی" در سال ۱۲۴۷ برابر با ۱۸۶۸ میلادی در روستای بارسوم در نزدیکی شهر گنجه متولد شد. در آغاز جوانی به رزمندگان ارمنی پیوست و برای مقابله با امپراتوری عثمانی به ارمنستان غربی اعزام شد. پس از مدت‌ها پیکار بی‌امان علیه عثمانی، به اتفاق چند تن از هم‌رزمانش به دست نیروهای مرزی روسیه تزاری دستگیر و پس از محاکمه به جزیره ساخالین در روسیه تبعید شد. او به گونه‌ای شگفت‌انگیز از اردوگاه مرگبارش گریخت. نخست خود را به ژاپن رساند و پس از گذراندن راهی دراز به ایران آمد. در رویداد استبداد صغیر به تبریز رفته و دوشادوش مجاهدان، با سپاه محمدعلی شاه به نبرد پرداخت . در گشایش تهران همراه بود و در پیروزی مشروطه‌خواهان نقشی اساسی ایفا نمود. سپس به ریاست نظمیه (شهربانی) گمارده شد. او کوشش‌های بسیاری در نبرد با مشروطه ستیزان انجام داد. یپرم‌خان در یکی از نبردها علیه نیروهای استبداد، در ۲۹ اردیبهشت ۱۲۹۱ برابر با ۱۹ مه ۱۹۱۲ میلادی در نزدیکی قلعه شورجه همدان کشته شد. یپرم خان از معدود رهبران مشروطه خواهان بود که در جنگ با دشمنان آزادی به مقام رفیع شهادت نائل گشت. آثار باقیمانده از وی هم اکنون در موزه کلیسای وانک اصفهان برای بازدید عموم به نمایش گذاشته شده اند.

- هوهانس خان ماسحیان در 23 فوریه1864میلادی (1243 شمسی) در تهران متولد شد. علاوه بر تحصیلات عالی و مطالعات عمیق و وسیع و تسلط بر زبان های انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، فارسی و ارمنی، ماسحیان شخصیتی متین و موقر داشت و نمونهٔ ادب و حسن سلوک بود. تمامی دوستان و هم مسلکان و همکاران او و دیگر ایرانیان و خارجی هایی که در دنیای سیاسی، اجتماعی و ادبی با او تماس یا آشنایی داشتند با کلماتی همچون نجیب و شریف از او یاد می کردند. به علت همین خصوصیات اخلاقی و مقام علمی‌ای که داشت از طرف دولت و دربار ایران به مشاغل عالی سفارت در چندین کشور خارجی دست یافت و در طول مأموریت های سیاسی اش منشاء خدمات بسیاری شد. او پرچمدار حفظ حقوق و منافع کشور ایران شناخته شد و با لیاقت نام ایران را در دربارهای اروپایی و در میان دولت های خارجی سربلند نگه داشت. جدای از سیاست، هوهانس خان فعالیت چشمگیری در عرصهٔ ادبیات داشت و یکی از بهترین مترجمان آثار شکسپیر شناخته شده است. بارها از هوهانس خان ماسحیان با عنوان شکسپیرشناس شهیر برای شرکت در مراسم تجلیل از ویلیام شکسپیر دعوت به عمل آمد.

- پروفسور هاراطون داویدیان در دوم اسفند ماه سال ۱۳۰۳ در تهران متولد شد. پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی در دبستان کوشش، تحصیلات متوسطه را در کالج (دبیرستان) البرز، به پایان رسانید و سپس برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی به دانشگاه علوم پزشکی تهران رفت و در سال ۱۳۲۷ از دانشکده مزبور فارغ‌التحصیل شد. پس از طی دوره دکتری پزشکی و گذراندن خدمت نظام وظیفه، در یازدهم مرداد ماه سال ۱۳۲۹ به درخواست خودش، به دستیاری بخش جدیدالتأسیس بیماری‌های روانی، وابسته به دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران انتخاب شد و به همکاری با دکتر چهرازی و سپس دکتر ناصری در بیمارستان روزبه پرداخت. در سال ۱۳۳۴ با کسب موفقیت در امتحانات انتخاب رئیس درمانگاهی بیماری‌های روانی، به منظور ادامه تحصیل عازم لندن شد و در سال ۱۳۳۷ دیپلم تخصصی بیماری‌های روانی را از دانشگاه لندن (D.P.M) دریافت کرد. دکتر داویدیان به عنوان یک دانش‌پژوه برجسته ایرانی به واسطه دستاوردهای علمی و پژوهشی فراوانش، خدمات شایسته ای به جامعه پزشکی، به ویژه روان پزشکی عرضه داشته است. دکترداویدیان دارای تألیفات منحصر به فرد در روانپزشکی و مطالعات بالینی است و تأثیر زیادی بر زبان روانپزشکی نوین ایران داشته و دارد. وی یکی از اولین و معدود مؤلفانی است که در سطح بین‌المللی مطرح بوده‌است. دکتر داویدیان سال‌ها تدریس دروس دوره تخصصی روانپزشکی را به دانشجویان پزشکی ایران، در سطوح مقدماتی و پیشرفته، به عهده داشته است.

تماس با ما

خیابان استاد نجات الهی، شماره 295
تهران 1598873311

No.295, Ostad Nejatollahi Ave.,
Tehran - IRAN

Tel: (+98-21) 88901634, 88901635,
88901636, 88897980, 88897981

Fax: (+98-21) 88892617

info@tehranprelacy.com


روابط عمومی شورای خلیفه گری:
pr@tehranprelacy.com