قاضی زاده هاشمی: گرامیداشت مقام شهدا و حفظ این فرهنگ حفظ امنیت آینده است / جامعه ارامنه در حفظ کشورمان همراه و نقش آفرین بوده اند

معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه یاد کردن از شهدا یاد گذشته نیست، گفت: گرامی‌داشت مقام شهدا و حفظ این فرهنگ حفظ امنیت آینده است. وجود شهدا در بین اقوام مختلف کشورمان نشان می‌دهد همه اقوام در حفظ کشور سهیم بوده‌اند که یکی از این اقوام مردم شریف ارمنی هستند‌.

به گزارش «ایثار»، دکتر سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی روز گذشته (دوشنبه ۶ دی ماه) در مراسم بزرگداشت شهدا و ایثارگران ارمنی که در کلیسای سرکیس مقدس برگزار شد، با تبریک سال نوی میلادی گفت: امیدواریم سال نوی میلادی سالی پر از خیر و برکت، صلح و دوستی و آشتی برای تمام ملت‌ها باشد.

وی افزود: در ابتدای سال نوی میلادی یادی از ایثارگران و فداکارانی می‌کنیم که جان خود را برای آرامش ما فدا کردند. آنان کشور، خاک، جان و مال مردم را حفظ کردند تا همه ما امروز در فضایی آرام در کنار هم باشیم. ای کاش در دنیا هیچ متجاوزی وجود نداشته باشد، اما از آنجا که افرادی هستند که چشم طمع به ثروت سایر مردم دارند همواره نیاز به افراد شجاعی احساس می‌شود که جلوی آنان بایستند.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه یاد کردن از شهدا یاد از گذشته نیست گفت: گرامیداشت مقام شهدا و حفظ این فرهنگ حفظ امنیت آینده است. امام خمینی (ره) فرموده‌اند ملتی که شهادت دارد اسارت ندارد. یاد کردن از همه شهدای اقوام مختلف باعث می‌شود مردم قهرمانان خود را پیدا کنند. وجود شهدا در بین اقوام مختلف کشورمان نشان می‌دهد همه اقوام در حفظ کشور سهیم بوده‌اند که یکی از این اقوام مردم شریف ارمنی هستند‌.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: از برادران و خواهران ارمنی تشکر می‌کنیم که در حفظ این سرزمین همراه ما بودند و افراد شجاعی را تربیت کردند که مظهر قهرمانی این ملت هستند، در رشد اقتصادی کشور نقش داشتند و در کنار برادران مسلمان ملتی یکپارچه را آفریدند.

قاضی‌زاده هاشمی در پایان گفت: تبریک شخص رئیس جمهور، هیئت دولت و همراهان ما را به مناسبت سال نوی میلادی و ادای احترام به مقام شهدا، جانبازان و آزادگان ارمنی پذیرا باشید.

امیر دریادار حبیب‌الله سیاری، معاون هماهنگ کننده ارتش نیز در آئین بزرگداشت یاد شهدا و ایثارگران ارمنی، ضمن تبریک سال نو میلادی، همگرایی و وحدت بین همه ادیان را موجب اقتدار روزافزون کشور دانست و خاطرنشان کرد: آمار شهدای ادیان توحیدی بیانگر بصیرت، مقاومت و وحدت مثال زدنی آنان با سایر مردم ایران در دوران دفاع مقدس است.

وی امنیت پایدار امروز کشور را مرهون وحدت و یکپارچگی همه ادیان و فرقه‌های دینی در دوران دفاع مقدس خواند و تصریح کرد: ادیان توحیدی امروز هم در جنگ نرم و هجمه همه جانبه دشمن همچون زمان جنگ تحمیلی، جانانه ایستاده اند و مقاومت می‌کنند.

امیر دریادار سیاری با اشاره به اهمیّت اتحاد میان پیروان ادیان الهی در حفظ تمامیت ارضی کشور بر اهمیّت انعکاس این اتحاد در عرصه بین‌المللی تاکید کرد و افزود: تقدیم صد‌ها شهید از ادیان توحیدی کشور در دوران هشت سال دفاع مقدس نشان داد که نه تنها این عزیزان هیچ فاصله‌ای با برادران مسلمان خود در دفاع از کشور و آرمان‌های والای انقلاب اسلامی احساس نمی‌کنند بلکه در حوزه دفاع از تمامیّت ارضی کشور نیز حضوری پرشور و انقلابی دارند.

وی تکریم شهدای ادیان توحیدی را انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به نسل بعد خواند و افزود: یکی از اساسی‌ترین مقوله‌های حفظ و بقای انقلاب اسلامی، انتقال فرهنگ انقلاب و انقلابی گری به نسل بعد است و اگر برنامه‌های تکریم خانواده ها، حضور در مزار شهدا، بزرگداشت‌ها و ... نباشد با گذر زمان تفکرات انقلابی گری آرام آرام رنگ می‌بازد.

اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان، خلیفه ارامنه تهران هم در سخنانی گفت: احترام به خانواده شهدا یک کار خدا پسندانه است و این کار شما بسیار قابل احترام است.

وی افزود: شهدا به کل مردم متعلق هستند. اتحاد مردم ایران بسیار قابل تحسین است.

نورایر آرامیانس رییس شورای خلیفه گری ارامنه تهران نیز دراین مراسم در سخنان کوتاهی گفت: خوشحالیم که پذیرای برادران مسلمان و لشکری و کشوری هستیم در این کشور در کنار هم هستیم و در کمال صلح و صمیمیت قرن‌ها زندگی کردیم.

وی افزود :‌ در ایام سالروز شهادت سلیمانی باید گفت در دل همه ارامنه یاد سردار دلها جای دارد و همه می دانیم که ایشان برای کشور فداکاری های فراوان کردند.

در پایان این مراسم، هدایایی از سوی ارتش توسط دریادار سیاری و از سوی بنیاد شهید توسط قاضی زده و اسقف ارامنه به هاسو کشیش دانلیان جانباز ۷۰ درصد، خانواده شهید آنوشاوان عیوضیان، جانباز دوران انقلاب گورگن کرمیان، آزاده وازگن ولدی، خانواده شهید آندرانیک مگردیچیان، خانواده شهیدان هایکاک موسسیان (پدر) و ادموند موسسیان قزلجه (پسر)، خانواده شهید رازمیک هونانیان، خانواده شهید وارطان آراکلیان، آزاده سیمیک وارطانیان اهدا گردید.

در این مراسم آرا شاوردیان، نماینده مسیحیان ارمنی تهران و شمال در مجلس شورای اسلامی، روحانیون عقیدتی سیاسی ارتش و مسئولان بنیاد شهید حضور داشتند.