با حضور شهردار و اسقف اعظم مراسم افتتاحیه بهسازی میدانگاه و مجموعه آرامستان های دولاب برگزار گردید

صبح روز چهارشنبه ۲ تیرماه ۱۴۰۰، مراسم افتتاحیه بهره‌برداری از پروژه‌های مدیریت شهری منطقه ۱۴ تهران و بهسازی میدانگاه و مجموعه آرامستان های دولاب برگزار شد.

در این مراسم اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان خلیفه ارامنه تهران، جناب آقای آرا شاوردیان نماینده ارامنه تهران و شمال در مجلس شورای اسلامی، مهندس نورایر آرامیانس رئیس شورای خلیفه‌گری ارامنه تهران و دیگر اعضای همان شورا، آقایان رافیک ملیک ستیان، هایکاز شیروانیان و آرام نوشادیان نیز حضور داشتند. خلیفه کلیسای شرق آشور، اسقف مار نرسی بنیامین و دیگر نمایندگان آشوری نیز حضور به عمل‌آورده بودند.

شهردار محترم تهران جناب آقای دکتر پیروز حناچی، محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران، شهردار محترم منطقه ۱۴ جناب آقای دکتر کامبیز مصطفی پور، دکتر سعید خال مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا، مهندس مجتبی یزدانی معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری تهران، مهندس محمدرضا حائری، ارائه‌دهنده طرح ساماندهی آرامستان دولاب، جناب آقای مهندس فاطمی مجری معاونت عمرانی سازمان بهشت‌زهرا نیز، در این مراسم به‌عنوان میزبان این برنامه حضور به عمل‌آورده بودند.

آقایان حناچی و هاشمی رفسنجانی هرکدام به‌نوبه خود، خدمات ارائه‌شده توسط اقلیت‌های مذهبی به کشور و جامعه ایرانی را ستوده و عمل انجام پذیرفته را قدردانی در برابر وفاداری آنها دانسته و ابراز امیدواری نمودند که این امر، راهی دیگر برای ایجاد روابط جدید بین‌المللی فراهم خواهد نمود.

شهردار منطقه ۱۴، دکتر مصطفی پور همچنین گزارش مفصلی از روند پروژه ساماندهی منطقه ۱۴ ارائه نمودند و همچنین حین برنامه فیلمی کوتاه از تاریخچه دولاب و فعالیت‌های انجام‌شده پروژه بازسازی، که توسط شهرداری تهیه‌شده بود به سمع و نظر حضار ارائه شد.

در بخشی دیگر از برنامه اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان، خلیفه ارامنه تهران، به‌نوبه خود، در سخنانشان با ابراز رضایت خود از زحمتکشان این مجموعه، جناب شهردار و کارگروه همراهشان، به این واقعیت اشاره کردند، که این مکان چند ماه پیش در وضعیتی نامطلوب و نابسامان قرار داشت، اما شهردار و شورای شهر تهران، شهرداری منطقه ۱۴ و دیگر ادارات وابسته بخصوص اداره محیط‌زیست و امور فرهنگی شهرداری تهران و سازمان بهشت‌زهرا و مسئول اجرایی شورای خلیفه‌گری ارامنه تهران، آقای رافیک ملیک سیان، آن مجموعه را به مکانی ارزشمند تبدیل نمودند که درخور تحسین و تمجید می‌باشد.

در بخشی دیگر از سخنانشان افزودند. «این موضوع همچنان شاهد و گواه این واقعیت است، که جمهوری اسلامی ایران، از زمان‌های بسیار قدیم، مکانی برای همزیستی مسالمت آمیز ادیان بوده و خواهد بود. همچنین تلاش‌های انجام‌گرفته این واقعیت را به اثبات می‌رساند که در جمهوری اسلامی ایران هیچ تبعیضی وجود نداشته و همه شهروندان از حقوق مساوی و برابر برخوردارند و کلیه حقوق شهروندی و دینی اقلیت‌های غیرمسلمان محترم شمرده می‌شوند. از سوی دیگر زیباسازی آرامستان دولاب بی‌تردید اقدامی در جهت توسعه گفتگوی میان ادیان مسیحیت و اسلام بشمار می‌آید. برای من بسی آشکار است که ایران تحت زعامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب به مرکز گفتگوی میان تمدن‌ها تبدیل‌شده است».

آقای آرا شاهوردیان نیز در بیاناتشان ابراز داشتند. «شناسنامه هر کشوری آثار باستانی و میراث فرهنگی آن است. آثار باستانی است که قدمت، تاریخچه و تمدن هر سرزمینی را مشخص می‌کند؛ پس حفاظت و حراست از آنها امری ضروری است و نسل‌های مختلف نیز چون پیشینیان باید از این میراث اجدادی پاسداری کنند. موزه‌ها، باغ‌های ملی، عمارتها و کاخ‌ها، اماکن مذهبی، آرامستان ها محل مناسبی برای نگهداری پاره‌ای از این آثار می‌باشند. کشور ما ایران نیز در رده‌های اول دارنده آثار باستانی و ابنیه‌های تاریخی و فرهنگی در جهان می‌باشد و دارای کهن‌ترین فرهنگ و تمدن جهان است. در این میان باوجود پیروان ادیان توحیدی و اقوام مختلف و با توجه به رسوم و باورهای مختلف، این موضوع از اهمیت ویژه و البته از تنوع بسیاری نیز برخوردار است».

ایشان در پایان سخنانشان بر این امر تأکید ورزیدند: «که فعالیت‌های انجام‌شده همه در راستای اجرای قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مبنا بر احترام به حقوق اقوام و پیروان ادیان توحیدی صورت پذیرفته است و نشانه یاوه بودن اتهامات به ایران توسط دشمنان است.»

در پایان اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان، به همراه هیئت همراه از آرامستان کهن ارامنه دیدار به عمل آوردند.

روابط عمومی شورای خلیفه گری ارامنه تهران و شمال

به پیوست پیام اسقف اعظم ارائه می گردد.

شهردار محترم تهران، جناب آقای دکتر پیروز حناچی

 بنام خداوند یگانه‌ای که او را می‌پرستیم و برای فرصت ویژه و استثنائی‌ای که ایجادشده است، کمال تشکر رادارم. فرصتی که هم ویژه است و هم بسیار پرمعنا.

 در این مکان عزیزانی آرامیده‌اند، که به‌واسطه تلاش، حرفه و خدماتشان جان خود را نثار میهن عزیزمان ایران کرده‌اند.

 ذکر این نکته بسیار مهم است، که این مکان تا چندی پیش در وضعیتی نابسامان بوده و قبور زیر علف‌های هرز مدفون بودند. آنانی که وضعیت سابق را مشاهده کرده و اکنون در اینجا حضور دارند، بی‌تردید از فعالیت‌های صورت پذیرفته، شگفت‌زده و خداوند را شاکرند.

 به‌واسطه حسن نظر مقامات دولتی و عشق و احترام شهردار محترم تهران جناب آقای دکتر پیروز حناچی، شهردار محترم منطقه ۱۴ جناب اقای دکتر کامبیز مصطفی پور  و اعضای محترم شورای شهر تهران، بخصوص دکتر محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران، دکتر الهام فخاری رئیس شورای استان تهران، و عضو شورای اسلامی شهر تهران، دکتر سعید خال مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا، مهندس مجتبی یزدانی معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری تهران، مهندس محمدرضا حائری، ارائه‌دهنده طرح ساماندهی آرامستان دولاب، جناب آقای مهندس فاطمی مجری معاونت عمرانی سازمان بهشت‌زهرا و همکاران گرامی‌شان، این آرامستان اکنون تبدیل به یکی از مکان‌های گردشگری شده و مایه مباهات همگان می‌باشد.

 این موضوع همچنان شاهد و گواه این واقعیت است، که جمهوری اسلامی ایران، از زمان‌های بسیار قدیم، مکانی برای همزیستی مسالمت آمیز ادیان بوده است.

همچنین تلاش‌های انجام‌گرفته این واقعیت را به اثبات می‌رساند که در جمهوری اسلامی ایران هیچ تبعیضی وجود نداشته و همه شهروندان از حقوق مساوی  و برابر برخوردارند و کلیه حقوق شهروندی و دینی اقلیت‌های غیرمسلمان محترم شمرده می‌شوند. 

 از سوی دیگر زیباسازی آرامستان دولاب بی‌تردید اقدامی در جهت توسعه گفتگوی میان ادیان مسیحیت و اسلام بشمار می‌آید. برای من بسی آشکار است که ایران تحت زعامت حضرت آیت اله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب به مرکز گفتگوی میان تمدن‌ها تبدیل‌شده است. 

 و درنهایت این طرح همچنین گواه این واقعیت است که ما درگذشتگانمان را فراموش نمی‌کنیم. همواره آنها را به یاد داریم و برای آرامش روح آنها دعا می‌کنیم. یگی از پدران روحانی کلیسای ما فرموده است. «در گذشتگان و همچنین شهدا مایه الهام و منبع قدرت ملت‌ها هستند». کتاب مقدس  و قرآن این واقعیت را گواهی کرده و می‌فرمایند. «گمان نکنید کسانیکه درراه خدا کشته‌شده‌اند، مرده‌اند. بلکه زنده‌اند و در نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند».

 در پایان جای دارد از تلاش‌های آقای رافیک ملک ستیان عزیز تشکر و قدردانی کنم. مطلع هستیم که برای سرانجام رساندن این کار، چه زحماتی را متحمل شده‌اند. در سرمای زمستان و گرمای تابستان و در شرایط سخت کرونا برخی از روزها سه یا چهار مرثیه به اینجا آمده‌اند.

 از تک‌تک حضار برای زحماتی که متقبل شدند و این لحظات زیبا را به ما ارزانی داشته‌اند، کمال تشکر رادارم.

رحمت خداوند شامل حال شما و میهن عزیزمان ایران باشد.

دوستی دیرینه ایرانیان و ارامنه مستدام باد. 

 

سیبوه سرکیسیان، خلیفه ارامنه تهران

۲ /۴ /۱۴۰۰