رونمایی تمبر یادبود کلیسای تادئوس مقدس

 

یکشنبه مورخ ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ با همکاری موزه "ارتباطات" و موزه ملی ارامنه "آرداک مانوکیان" نمایشگاه مشترک تمبر ایران وارمنستان، با حضور مدیرعامل شرکت ملی پست ایران و معاون وزیر ارتباطات آقای رمضان علی سبحانی فر، نماینده ارامنه تهران و شمال در مجلس شورای اسلامی آقای آرا شاوردیان، سفیر کشور ارمنستان آقای آرداشس تومانیان، عضو ارشد کمیته بین‌المللی موزه‌ها (ایکونوم) دکتر محیط طباطبایی و اعضای شورای خلیفه‌گری ارامنه تهران آقایان رافیک ملک ستیان، آشوت سینانی و هارمیک آودیان برگزار شد.

قابل‌ذکر است، در این نمایشگاه، مراسم رونمائی تمبر یادبود کلیسای تادئوس مقدس که از سوی شرکت پست جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۹ به طبع رسیده بود نیز، برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، خانم آلیس شاهمرادیان مدیر موزه "آرداک مانوکیان" سخنرانی افتتاحیه را ادا نمودند، سپس متن پیام اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان خلیفه ارامنه تهران توسط عضو شورای خلیفه‌گری آقای آشوت سینانی قرائت گردید. اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان در متن پیامشان بانیان این مراسم پر میمنت را منادیان صلح، حق و محبت دانسته، و افزودند این برنامه فرصتی دیگر برای دو کشور همسایه و دوست، ایران و ارمنستان فراهم می‌کند، تا ‌ با تلاشی سزاوار، گامی دیگر در توسعه روابط حسنه فی‌مابین برداشته و انتشار تمبر با عنوان تادئوس مقدس را دالی بر این مدعا دانستند. ایشان در ادامه سخنانشان از جهت حفظ و نگهداری آثار تاریخی ارامنه ازمسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران قدرانی نموده و اظهار داشتند، این در حالی است، که مقامات کشور همسایه یعنی ترکیه بیشتر کلیساهای تاریخی متعلق به مسیحیت و ارامنه با قدمت چندین قرن را تخریب کرده‌اند. در پایان ایران را مهد همزیستی ادیان توحیدی و پیروانشان دانسته و پایداری دو ملت را از خداوند بزرگوار مسئلت داشتند.

در بخشی دیگر از این برنامه رمضانعلی سبحانی فر معاون وزیر ارتباطات در میان سخنانشان تأکید ورزیدند، که "برگزاری نمایشگاه‌های تمبر مشترک با کشورهای دوست و همسایه همواره در انتقال تاریخ و فرهنگ نقش بسزایی دارد."
معاون وزیر ارتباطات بابیان اینکه، تمبر در کنار ارزش‌های هنری و زیباشناختی‌اش به‌عنوان یک رسانه ارتباطی مؤثر محسوب می‌شود، خاطرنشان کردند: "این رسانه با قابلیت پیام‌رسانی گسترده و فراگیرش، نقش‌های گوناگونی درزمینهٔ فرهنگی، اجتماعی، تاریخی، اقتصادی و سیاسی و غیره ایفا می‌نماید."

سبحانی فر در خصوص انتشار تمبر کلیسای تادئوس مقدس توسط پست ایران اظهار داشتند: "حضور این تمبرها در کشورهای مختلف جهان نشان‌دهنده روابط نزدیک ارمنستان و ایران خواهد بود که قدمتی دیرینه دارد و این گونه اقدامات فرهنگی گام مهمی در راستای تحکیم دوستی دو کشور است."

آقای تومانیان سفیر ارمنستان در ایران نیز از برگزاری این مراسم ابراز خرسندی نموده و فرمودند: برقراری چنین نمایشگاه‌های مشترکی نمایانگر روابط عمیق فرهنگی بین دو ملت است و ابراز داشتند، چنین مراسمی به‌نوبه خود از پرباری فرهنگی دو ملت حکایت می‌کند.

سپس ریاست محترم موزه‌های ایران جناب آقای طباطبائی، حضور کلیساهای متعدد مسیحی در خاک مقدس ایران را به فال نیک گرفته و این امر مهم را دالی بر احترام ایرانیان به ادیان توحیدی در کشور دانستند.

در پایان این مراسم، تمبر یادبود کلیسای تادئوس مقدس به‌دست سفیر جمهوری ارمنستان در ایران و معاون وزیر ارتباطات رونمایی شد.

روابط عمومی شورای خلیفه گری ارامنه تهران و شمال

عکسها از ژنیا و ژوانا آودیان