مشارکت خلیفه گری ارامنه تهران در وبینار رایزنی فرهنگی سفارت ایران در ایتالیا با موضوع «نقش اقلیتهای مذهبی در پیروزی انقلاب اسلامی»

شامگاه شنبه، مورخ 25 بهمن ماه 1399 با دعوت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رایزنی فرهنگی سفارت ایران در ایتالیا، وبیناری با مضمون نقش اقلیتهای مذهبی در انقلاب اسلامی برگزار شد. از سوی اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان، خلیفه ارامنه تهران و شمال، کشیش گریگوریس نرسسیانس، مشاور امور مذهبی روابط عمومی خلیفه گری در این گفتگو مشارکت نمودند. آقای آرا شاهوردیان، نماینده ارامنه تهران و شمال در مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند. در ابتدا آقای امینی ریاست محترم رایزنی فرهنگی سفارت ایران، با عرض خوشامد، به شرکت کنندگان از حضور آنها ابراز امتنان کرد. سپس آقای شاوردیان در سخنان خود بر تعامل اقلیتهای مذهبی و دیگر آحاد ملت ایران در راستای حفظ تمامیت ارضی و رشد و توسعه ایران تأکید ورزید. کشیش گریگوریس نرسسیانس نیزدر بیانات خود با استناد به مستندات تاریخی بر رابطۀ تاریخی ارامنه و ایرانیان اشاره نموده، ابراز داشتند: «اگر در مورد رابطۀ بین ارامنه و ایرانیها بپرسید، باید گفت از دیر باز، حتی قبل از سلسله هخامنشیان رابطه تنگاتنگی بین سلسله های اورارتو، پادشاهی آرارات، میتانی و ایران وجود داشت». سپس برای اثبات این مدعا بر موجودیت سنگ نوشته های آرگیشتی پادشاه اورارتو در ابهر و برگزاری نمایشگاه مشترک اشیای تاریخی اورارتو در موزه ایران باستان، تأکید ورزید.

ایشان از همکاریهای متقابل فراز هایی را ذکر نموده و ابراز داشتند که این دو تمدن دست در دست هم، طبق شهادت پدر تاریخ ارمنی "موسس خورنی"، حکومتهای جبار وقت را، در وهله اول، آژیداهاک و در وهله دوم، بابل را از پای در آوردند و زنجیر ظلم و ستم را گسستند. سپس بازتاب این وقایع را در کتاب ارمیای نبی متذکر شدند.

در کتاب مقدس، کتاب ارمیای نبی می خوانیم: «علمها در زمین برافرازید و کرنا در میان امت‌ها بنوازید. امت‌ها را به ضد او حاضر سازید و ممالک آرارات و مینی و اشکناز را بر وی جمع کنید. سرداران به ضد وی نصب نمایید و اسبان رامثل ملخ و مور برآورید. ۲۸ امت‌ها را به ضد وی مهیا سازید. پادشاهان مادیان و حاکمانش وجمیع والیانش و تمامی اهل زمین سلطنت او را. ۲۹ و جهان متزلزل و دردناک خواهد شد. زیرا که فکرهای خداوند به ضد بابل ثابت می‌نماید.» ارمیا ۵۱. ۲۷0

سپس در مورد احساس ارامنه، نسبت به ایران بیاناتی ادا نموده و گفتند: «ارامنه از دیر باز نسبت به ایران عزیز احساس دین داشتند و در خاک مقدسش جهت آبادانی اش، خانه‌ها ساخته و در آنها ساکن شدند.» همچنین افزودند: «ارامنه در عرصه ی صنعت، هنر، معماری و علوم نوین افتخار ها آفریدند، به عبارتی باغها غرس نموده، میوه آنها را تقدیم همکیشان و هموطنان خود کردند». آنگاه در باب پیام جهانی انقلاب اسلامی و تطابق آن با آیات کتاب مقدس ابراز داشتند: «در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی بار دیگر یکی دیگر از نبوتهای کتاب مقدس، در ذهن افراد آزاده طنین انداز شد. درست مانند رویای راستین بخت النصر که توسط دانیال نبی تعبیر شد، سنگی از آسمان فرود آمده و مجسمه ای را که نماد استبداد جهانی است را در هم کوبید. آری طبق فرمودۀ مسیح، ملکوت خداوند بر همه ی قدرتها استیلا خواهد یافت». سپس در باب حمله ی نا جوانمردانۀ صدام و رژیم بعثی عراق به ایران فرمودند: «انگار تاریخ عادت دارد چندین و چند بار تکرار شود، جبارانی سر به شورش بردارند و آزدگان و آزاد منشانی با استقامت و ایستادگی شان، بر دشمن بتازند و آنها را از اوج به خاک هلاکت در آورند. انگار باری دیگر مستبدی از همان تبار بابل قدیم سر برافراشت، تا پیروزی انقلاب اسلامی ایران را که انقلاب ارزشها و بازیابی هویت جوامعی دینی بود را در هم پیچد. اما این بار نیز اشتباه کرده بود. او فراموش کرده بود، که همان بخت النصر پس از سیاست شدنش، نزد دانیال نبی شهادت داده بود، که خداوند بر سرنوشت همه اقوام حاکم است، و با لشکریان آسمانی و زمینی اش، هر که را بخواهد به قدرت می رساند، و هر که را بخواهد از تخت به زیر می افکند. باز علمها افراشته شدند، و آرارات و ماد و پارس به فرمان الهی دست در دست هم، به همراه دیگر ادیان ایران بپاخاستند، تا از سرزمینی که مقدسترین بندگان خود، از انبیای کتاب مقدس تا غیر را در خود جای داده است، دفاع کنند» سپس متذکر شدند که ارامنه با وارد شدن به مرحلۀ جدیدی از محبت عملی مسیحایی برای بدست آوردن جامعه ای پربار و مزین به ارزشهای والای انسانی و الهی از هر کوشش و ایثاری چشم پوشی نکردند.» ایشان در طی سخنانشان، آنها را ثمر آورندگان برای جلال نام خداوند توصیف نمودند.

در پایان با تأکید بر اتحاد آحاد مختلف ملت ایران، بخصوص همیاری مسلمانان و غیر مسلمانان در راستای تحقق آرمانهای انقلاب و رشد و توسعه و پیشرفت ایران تأکید ورزیده و گفتند: مردم با هدایت خداوند، مسئولانه صرف نظر از مشکلات عدیدۀ تحریمهای اعمال شده، بر علیه ملت ایران، نه فقط در صدد رفع نیازهای خانواده های محروم و رسیدگی به وضع افراد اقدام، بلکه سعی می کنند، ریشه های محرومیتها را یافته و در راستای قانون اساسی کشور عزیزمان، با دست افراشتن به درگاه باری تعالی، و با سعی و کوشش و هدایت او، در رفع مشکلات جامعه و ریشه کنی کامل آنها ایفای نقش نمایند.

روابط عمومی شورای خلیفه گری ارامنه تهران و شمال