دیدار مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان های استان تهران با خانواده شهید وارطان آقاخانیان

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان‌های استان تهران در دیدار با خانواده شهید وارطان آقاخانیان گفت: شهدای ارامنه در کنار شهدای اسلام حماسه ها آفریدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران، عبدالله مرتضوی ظهر روز چهارشنبه ۳ دی ماه به مناسبت حلول سال نوی میلادی، با حضور در منزل شهید وارطان آقاخانیان از شهدای ارامنه، با تبریک ولادت حضرت عیسی مسیح(ع) گفت: شهدای ارامنه در دوران پیروزی انقلاب و ۸ سال دفاع مقدس حضور داشتند و در کنار شهدای اسلام حماسه ها آفریدند که هنوز هم در تاریخ این کشور می درخشد.

وی در ادامه با تأکید بر همبستگی ملت ایران افزود: همه مردم ایران پاسدار خون شهدای عزیز هستند؛ شهدایی که با نثار جان از سرزمین ایران دفاع کردند.

مرتضوی شهدای ارامنه را سندی روشن از همراهی و همدلی همه ادیان در دفاع از تمامیت کشور برشمرد و ادامه داد: دوران دفاع مقدس با تمام سختی ها و مشکلاتی که داشت، اما سبب شد تا ملت ایران از هر دین و آیینی متحد شوند و در دفاع از آرمان های امام(ره) و اقتدار کشور در برابر تهاجم دشمن دفاع کنند و بسیاری از آنها نیز به شهادت رسیدند.

مرتضوی تصریح کرد: شما فرزند دلبندتان را برای دفاع از کشور و ملت ایران تقدیم کرده‌اید و این افتخار ما است که خادمی شایسته برای شما خانواده‌های معظم شهدا باشیم؛ یقیناً شما نزد خداوند مقام و جایگاه بسیار بالایی دارید.

در این دیدار که شاهین عسگریان معاون فرهنگی و آموزش بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان های استان تهران نیز حضور داشت، لوح تقدیری به رسم یادبود از سوی مدیرکل به خانواده این شهید والامقام تقدیم شد.

وارتوش هاکوپیان مادر شهید وارطان آقاخانیان نیز در دیدار با مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان های استان تهران و جمعی از مسئولان، با بیان خاطراتی از فرزند شهیدش گفت: پسرم با متانت خود همیشه از مدافعان امام(ره) بود و همین امر هم سبب شد تا به جبهه برود.

وی افزود: وارطان پسر مؤدب و سر به زیری بود و هیچ وقت کاری نکرد که باعث ناراحتی خانواده خود شود؛ او علاقه زیادی به کارهای دستی داشت و با میل و رغبت فراوان هر آنچه را که از سوی مدرسه به وی محول می‌گردید، انجام می‌داد.

هاکوپیان ادامه داد: وضعیت تحصیلی او خیلی خوب بود، ولی آخر متوجه نشدیم که علت ترک تحصیل وی چه بود؟ نمی‌دانیم چرا دست از تحصیل برداشت؛ از لحاظ اخلاقی، کلیه اهل محل، دوستان و آشنایان بسیار از او راضی بوده و همه از او به خوبی یاد می‌کردند.

مادر شهید اضافه کرد: شهید وارطان آقاخانیان با متانت خاص خود، هیچگاه از سختی های جبهه در میان خانواده سخنی به میان نیاورد.

شهید وارطان آقاخانیان، فرزند کاپریل در تاریخ ۱۳۴۴/۱۱/۲۹ در تهران در خانواده ای معتقد متولد شد. دوران شیرین کودکی را در کانون گرم خانواده در کنار یک برادر و دو خواهر خود سپری کرد، سپس راهی مدرسه شد. دوره راهنمایی را نیز در مدرسه راهنمایی ارامنه «سوقومونیان» تهران به اتمام رساند.

پس از پایان دوره راهنمایی، برای ادامه تحصیل به هنرستان فنی «آزادی فلسطین» رفت، لیکن بعد از طی یک سال آموزش، ترک تحصیل نموده و تا زمان رفتن به خدمت سربازی، به فراگیری و سپس کار، در زمینه تراشکاری پرداخت.
او اعتماد به نفس بالایی داشت و راه خود را با عقیده انتخاب کرد، از این رو در دوران شکل گیری انقلاب اسلامی در راهپیمایی ها و فعالیت های انقلابی همراه با مردم مبارز شرکت می کرد و مخالفت خود را با رژیم منحوس پهلوی نشان می داد و انقلاب را تا نقطه پیروزی یاری کرد.

وارطان در سن هجده سالگی به خدمت سربازی اعزام گردید. پس از طی دوره آموزشی، به جبهه های جنگ تحمیلی منتقل گشته و سر انجام بعد از ۹ ماه خدمت مقدس سربازی، در تاریخ ۱۳۶۴/۹/۱۸ بر اثر اصابت ترکش توپ ارتش بعثی عراق به پاهایش، قهرمانانه در جزیره مجنون، واقع در منطقه عملیاتی جزیره خیبر به شهادت رسید. پیکر شهید وارطان آقاخانیان پس از انتقال به تهران و انجام مراسم مخصوص مذهبی در کلیسای «تارگمانچاتس»، با حضور انبوه از خویشاوندان، نزدیکان، دوستان و دیگر هموطنان در قطعه شهدای ارمنی گریگوری آرامستان بوراستان تهران به خاک سپرده شد.

گفتنی است که حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر فرزانه انقلاب و چند تن از سران وقت ارتش جمهوری اسلامی ایران در منزل شهید بزرگوار حضور یافته و از والدین شهید دلجویی نمودند.
روحش شاد و یادش گرامی باد.