ادمان آیوازیان بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت

ادمان آیوازیان هنرمند نقاش و معمار شناخته شده، بر اثر ابتلا به کرونا در لندن درگذشت.

زهرا راد، کیوریتور (نمایشگاه گردان) نمایشگاه های هنرمند نقاش ادمان آیوازیان، در گفتگو با خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری صبا با اعلام خبر درگذشت این هنرمند گفت: ادمان آیوازیان هنرمند نقاش و معمار، از حدود یک ماه پیش به دلیل احساس سرگیجه و نوسان فشار خون به بیمارستانی در لندن منتقل شد و بعد از گذشت دو هفته در بیمارستان دچار تب شد.

وی با اشاره به انجام تست ابتلا به کرونا بیان کرد: آزمایش ابتلا به ویروس کرونا نیز از او گرفته شده بود که جواب این آزمایش خیلی دیر و بعد از گذشت ۱۰ روز اعلام شد که بعد از آن بلافاصله در اتاقی به صورت ایزوله بستری شد. تا چهار روز پیش نیز دستگاه تنفسی به وی متصل بود و متأسفانه امروز چهارشنبه ۶
فروردین ماه از دنیا رفت.

مسئول نمایشگاه های ادمان آیوازیان در ایران و ارمنستان درباره خاکسپاری این هنرمند توضیح داد: با توجه به اقدامات محافظتی در مبارزه با شیوع ویروس کرونا در سراسر دنیا و شهر لندن، برنامه خاکسپاری مشخص نیست و برنامه ریزی در این زمینه در اختیار خانواده هنرمند هم نیست و به دولت انگلستان مربوط می شود.

ادمان آیوازیان در سال ۱۳۱۰ در خانواده‌ای ارمنی در تهران متولد شد و خیلی زود استعداد خود را نشان داد. از سن سیزده‌سالگی شروع به طراحی کرد. طراحی‌ها و نقاشی‌های اولیه‌ او مناظری از طبیعت بودند و زندگیِ جاری در بازارها و روستاهای اطراف پایتخت ایران.

کار او زمانی صورتی جدی‌تر به خود گرفت که یکی از نقاشی‌هایش به یکی از نمایشگاه‌های کودکان یونسکو در سال (۱۳۲۶) راه یافت.

کار ادمان وقتی تنها هجده سال داشت به نمایشگاهی گروهی که یک انجمن فرهنگی ارمنی ترتیب داده بود، راه پیدا کرد. او هم‌چنین در نمایشگاه‌های متعدد هنر معاصر شرکت کرد و دو جایزه‌ اول را نصیب خود کرد.
اولین نمایشگاه انفرادی مهم او را جامعه‌ ایران آمریکا در سال (۱۳۳۵) برگزار کرد. تنها به فاصله‌ دو سال، ادمان برنده‌ جایزه‌ی نخست نمایشگاه گروهی ایران آمریکا شد. وزارت فرهنگ در سال ۱۹۶۰ به او به خاطر راه یافتن به بی‌ینال ونیز جایزه داد و این موفقیت او را تشویق کرد تا در سال (۱۳۴۴) در گیلدهال لندن در یک نمایشگاه گروهی شرکت کند، اما بیست سال طول کشید تا او بالاخره در سال (۱۳۶۴) اولین نمایشگاه انفرادی خود را در نیویورک در ماه مه و نیز در تالار گولبنکیان در لندن در ماه نوامبر برگزار کند.

آثار آیوازیان در مساجد، کلیساها، موزه‌ها و بسیاری از اماکن عمومی و مجموعه‌های شخصی در سراسر دنیا نگهداری می‌شوند. او شرکت در بیش از ۴۰ نمایشگاه انفرادی و گروهی را در کارنامه‌ حرفه‌یی خود ثبت کرده است.

ادمان آیوازیان در نمایشگاه‌ها و مسابقه‌های بین‌المللی بسیاری شرکت داشته که از آن جمله می‌توان مسابقه‌ بین‌المللی جوانان (سال ۱۳۲۷)، نمایشگاه گروهی هنر معاصر در باشگاه مهرگان (سال ۱۳۳۳ م.)، نمایشگاه گروهی بیینال تهران (سال ۱۳۳۶م.)، نمایشگاه انفرادی انجمن ایران و آمریکا (سال ۱۳۴۱م.)، نمایشگاه انفرادی سالن گیلدهال لندن (سال ۱۳۴۵م.)، نمایشگاه انفرادی ایروان ارمنستان(سال ۱۳۶۶م.)، نمایشگاه گروهی انجمن هنرمندان آمریکایی و ارمنی بوستون (سال ۱۳۷۲٫) و نمایشگاه گروهی هلینگ سنتر لندن سال ۱۳۷۷را نام برد.

در سال ۱۳۷۷ او موفق به دریافت جایزه وینزور نقاشان رنگ روغن انگلستان شد.

ادمان آیوازیان تنها هنرمند ایرانی عضو انجمن سلطنتی نقاشان رنگ روغن انگلستان است. آثار او در مجموعه‌های خصوصی و اماکن عمومی نگهداری می‌شوند. علاوه بر اینکه نقاشی‌های ادمان آیوازیان را می‌توان در محل شرکت نورثروپ در لس‌آنجلس و موزه‌ی سن لاتزارو در ونیز، موزه‌ی آرام خاچاطوریان در ایروان، موزه‌ی مانوکیان در تهران، گالری ملی ایروان و موزه‌ی دریایی در کورن‌وال بریتانیا دید، آثارش در کلیسای سرکیس مقدس تهران، کلیسای ارامنه آبادان، کلیسای ارامنه‌ اهواز، شرکت نفت تهران، موزه‌ ملی و موزه‌ هنرهای معاصر تهران، موزه‌ ملی ریاض، موزه‌ ملی تاریخی عبدالعزیز عربستان سعودی، طرح داخلی مسجد بزرگ فرودگاه ریاض، و… جای گرفته‌اند.

پرتره آرام خاچاطوریان آهنگساز شهیر ارمنی و تصاویر یادنامه تومانیان از آثار شاخص او به‌ شمار می‌آیند. در خانه توماس توماسیان نقاشی دیواری ۸٫۶ رنگ روغن که صحنه‌ای از داستان حماسی «داوید ساسون» است نیز یکی از زیباترین نقاشی‌های اوست.

ادمان آیوازیان، چهل سال بعد از مهاجرت به تهران بازگشت. آبان ماه ۱۳۸۹ رباعیات انتزاعی‌اش را آورد و مجموعه‌ای از آبرنگ ها را. نمایشگاه در آرت سنتر تهران برگزار شد و در دقایق نخست پس از افتتاح نمایشگاه، همه آثارش فروخته شدند.

نمایشگاه نقاشی‌های رنگ های سرزمین مادری‌ام از ۱۲ تا ۲۰ شهریور ماه ۱۳۹۵ در گالری فرهنگسرای نیاوران برپا شد و آخرین نمایشگاهی که تهران میزبانی او را کرد در باشگاه آرارات، آبان ۱۳۹۷ بود.

برگرفته از روزنامه "آلیک"