نشست خبری اعلام برنامه‌های ادیان توحیدی بمناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی

دبیر کارگروه اقلیت‌های دینی دهه فجر انقلاب از پیشتازی ادیان توحیدی کشور در گرامیداشت دهه فجر خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، سید مجتبی میردهقان در نشست خبری اعلام برنامه‌های دهه فجر انقلاب اسلامی که در دفتر مرکزی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار شد گفت: انقلاب اسلامی به خودی خود تحولی درونی است، اما اگر نگاه دینی در آن اصل قرار بگیرد، مطمئنا همه تحولات اجتماعی و فرهنگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و احیای دین سرمنشا تبلور و بروز نگاه فرهنگی و اجتماعی است.

رئیس اداره امور اقلیت‌های دینی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: همه ادیان توحیدی که در ایران بیش از سه هزار و اندی از سابقه آن‌ها در کشور می‌گذرد، با دین مداری خودشان امنیت و آرامش را برای کشور رقم زدند و نگاهی عام به موضوعات دارند که این خودش در دنیا منحصر به فرد است.

میردهقان ادامه داد: بر اساس شرح وظایفی که مجلس شورای اسلامی در بحث نظارت بر فعالیت فرهنگی، هنری و تبلیغی ادیان توحیدی بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گذاشته است، این وزارتخانه با نگاه به اعتقادات دینی، آداب و رسوم و سنن ادیان توحیدی ملاحظات فرهنگی را در حوزه تخصصی برای آن‌ها در نظر می‌گیرد.

وی با اشاره به نشست سه شنبه شب نمایندگان ادیان توحیدی و هموطنان آشوری، کلیمی، مسیحی و زرتشتی با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در این جلسه هم اندیشی که با وزیر فرهنگ برگزار شد، استقبال انان بسیار زیاد بود، این گونه هم اندیشی‌ها نماد آن است که تا چه اندازه هموطنان ما از سایر ادیان توحیدی برای انقلاب و نظام مهم هستند.

دبیر کارگروه اقلیت‌های دینی دهه فجر انقلاب اسلامی با اشاره به اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه حمایت از فعالیت‌های فرهنگی، هنری و دینی ادیان توحیدی گفت: مساعدت در مورد چاپ و نشر فعالیت‌های فرهنگی، برپایی نمایشگاه‌هایی از آثار عزیزان ادیان توحیدی، ارایه غرفه به عزیزان ما در نمایشگاه کتاب از جمله اقداماتی است که وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی در حمایت از آنان داشته است.

رئیس اداره امور اقلیت‌های دینی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مهمترین برنامه‌های این اداره کل هموطنان ارمنی، آشوری، زرتشتی و یهودی در ایام دهه فجر گفت: ۱۲ بهمن ناقوس کلیسای آشوریان همزمان با ورود حضرت امام به صدا درآمد و دوشادوش همه عزیزان ادیان توحیدی در مراسم ویژه در مرقد امام حضور داشتند. فردا پنج شنبه میهمانی لاله‌ها را به میزبانی انجمن ارامنه تهران در محل آرامستان ارامنه در اتوبان امام رضا (ع) خواهیم داشت.

وی با اشاره به بیانیه انجمن اقلیت‌های دینی برای حضور یکپارچه مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن گفت: در استان اصفهان در همه مراکز فرهنگی و هنری و مدارس برنامه‌های فرهنگی برگزار خواهد شد، نشست هم اندیشی مسئول فرهنگی و دینی با استاندار اصفهان در ۱۶ بهمن نیز برگزار می‌شود.

میردهقان با اشاره به برگزاری شانزدهمین همایش فرهنگی و هنری با حضور هموطنان ادیان توحیدی در فارس گفت: در استان یزد سالن ورزشی مربوط به انجمن مریم آباد در تاریخ ۱۸ بهمن افتتاح می‌شود و جام ورزشی وهمن با حضور ورزشکاران زرتشتی سراسر کشور ۲۲ بهمن در محل باشگاه ورزشی جوانان زرتشتی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به مهترین برنامه‌های استان آذربایجان شرقی گفت: مراسم ویژه‌ای در کلیسای سرکیس مقدس تبریز همراه با اجرای گروه کُر ۱۳ بهمن، نشست تخصصی ویژه بانوان با موضوع «نقش زن در پیروزی انقلاب اسلامی» توسط انجمن زنان ارامنه تبریز در ۱۶ بهمن و نمایشگاه صنایع دستی ارامنه ۱۶ بهمن در استان آذربایجان شرقی برگزار می‌شود.

رئیس اداره امور اقلیت‌های دینی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: در ۱۲بهمن ناقوس کلیسا‌های کشور در زمان ورود امام راحل به صدا درآمد و هموطنان ادیان توحیدی در مراسمی که در مرقد امام بود، حاضر شدند.

دبیر کارگروه اقلیت‌های دینی دهه فجر انقلاب بیان داشت: روز پنجشنبه ۱۷ بهمن میهمانی لاله‌ها به میزبانی شورای خلیفه گری ارامنه تهران در آرامستان ارامنه با حضور مسئولان کشوری برگزار می‌شود و با همکاری نیرو‌های مسلح مزار شهدا گلباران می‌شود.

میردهقان افزود: همه مراکز فرهنگی اجتماعی و هنری ادیان توحیدی آذین بندی شده است و این اتفاقات نشان دهنده عمق علاقه هموطنان به کشور است.

دبیر کارگروه اقلیت‌های دینی دهه فجر انقلاب گفت: برای این ایام، برگزاری ۱۶همایش فرهنگی برای هموطنان ادیان الهی در استان فارس تدارک دیده شده است. هموطنان زرتشتی و کلیمی مراسم گرامیداشتی در این ایام برگزار می‌کنند و هموطنان کلیمی نیز اجرای نمایش دارند.

میردهقان افزود: در استان آذربایجان غربی نیز با حضور مسئولان استانی مراسم، تقدیر از خانواده شهدا و نیز غیارروبی مزار شهدا و برگزاری مسابقات ورزشی ویژه هموطنان آشوری و ارمنی در این ایام برگزار خواهدشد.
وی تاکید کرد: در آتشکده یزد، نیز هموطنان زرتشتی مراسم گرامیداشتی را برای این ایام تدارک دیده اند. در مراسم مهمانی لاله‌ها در استان یزد، گرامیداشت شهید رستم آذرپاد اجرا می‌شود، همچنین آذین بندی خیابان و اماکن عمومی نیز از دیگر برنامه‌هایی است که توسط هموطنان اقلیت‌های دینی در استان یزد تدارک دیده شده است.

در ادامه، زوریک کاراپتیان، مدیر شورای خلیفه گری ارامنه تهران برنامه‌های جامعه ارمنی را بیان کرد کخ به شرح زیر میباشند:
۱ - برگزاری جشن‌های داخلی در مدارس به همراه تزیین و آماده‌سازی روزنامه دیواری و فعالیت‎های دانش‌آموزی که در این میان در منطقه ۸ آموزش و پرورش و در مدرسه شانت ماریامیان نمایشگاه آثار هنری و صنایع دستی دانش‌آموزی با حضور مدارس منطقه برگزار خواهد گردید.
۲ - برگزاری مسابقات چهارجانبه بسکتبال با حضور تیمهای بسکتبال آرارات، نائیری، سیپان و رافی در مجموعه آرارات.
۳ - برگزاری جشن مشترک باشگاه‌ها و انجمن‌های ارامنه به سرپرستی و هماهنگی شورای خلیفه‌گری ارامنه تهران.
۴ - شرکت در مراسم دوازدهم بهمن ماه در حرم بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران.
۵ - به صدا در آمدن ناقوس کلیساها و زنگ مدارس همزمان با ساعت ورود بنیانگذار جمهوری اسلامی به وطن در سال ۱۳۵۷.
۶ - برگزاری مراسم گلباران مزار شهدای ادیان توحیدی در آرامستان ارامنه در مورخ ۱۷ بهمن ماه .
۷ - شرکت در مراسم بزرگداشت دهه فجر و پیروزی انقلاب به میزبانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
۸ - ویزیت رایگان پزشک عمومی در درمانگاه آودیسیان مورخ ۲۲ بهمن.
۹ - برگزاری مسابقات تنیس روی میز در باشگاه سارداراباد مورخ ۴ بهمن.

بابک پرندایی از مهمترین برنامه‌های جامعه زرتشتی در ایام دهه فجر را دیدار با شهدای زرتشتی در آسایشگاه قصر فیروزه با مشارکت انجمن زرتشتیان مقیم تهران در ۱۵ بهمن بیان کرد و گفت: از مهمترین برنامه‌های جامعه زرتشتی جشن خانی و مراسم مذهبی به همراه پرسش و پاسخ دینی توسط موبدان تهران در محل جشن گاه خسروی در تاریخ ۱۶ بهمن و نمایشگاه و فروشگاه فعالیت هنری بانوان زرتشتی به همت سازمان زنان در محل جشن گاه خسروی در ۱۸ بهمن است.

رامون یوسفی، عضو هیئت مدیره جامعه آشوریان تهران نیز از مهمترین برنامه‌های جامعه آشوری تهران را برپایی آیین دعا و نیایش در محل کلیسا‌های عاشورایی و کلدانی در تاریخ ۱۳ بهمن با یادمان شهدای آشوری عنوان کرد و گفت: همچنین از دیگر برنامه‌های جامعه آشوریان گلباران مزار شهیدان و آیین تجلیل از مقام شهید، به صدا درآمدن زنگ انقلاب اسلامی در مدارس و کلیسا‌های آشوری به مناسبت ورود امام خمینی در ۱۲ بهمن بود.

شهاب شهامی، نماینده جامعه کلیمی نیز مهمترین برنامه آنان را گردهمایی و سخنرانی نماینده ایرانیان کلیمی در مجلس شورای اسلامی و ارایه گزارش ۱۲ ساله وی در محل کتابخانه مرکزی انجمن کلیمیان تهران ذکر کرد و گفت: جشن ویژه انجمن بانوان کلیمی در ۲۰ بهمن و جشن ویژه پیروزی انقلاب اسلامی در محل تالار محبان در تاریخ ۱۹ بهمن توسط جامعه یهودیان به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی برگزار می‌شود.


برگرفته از سایت  آلیک