برگزاری مراسم خاکسپاری لیلیت تریان مادر هنر مجسمه سازی ایران

مراسم مذهبی تشییع و خاکسپاری لیلت تریان ظهر روز شنبه توسط اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان خلیفه ارامنه تهران در کلیسای سرکیس مقدس تهران برگزار شد.

در این مراسم خلیفه ارامنه تهران با اشاره به نکات برجسته شخصیت لیلیت تریان تاکید کرد که وی به عنوان یک هنرمند، مجسمه ساز و استاد هنرهای تجسمی باورهای مسیحی را در هنر خود متجلی ساخت و افزود: "وی به سنگ روح و به پارچه معنا بخشید."

اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان همچنین تاکید کرد: "لیلیت تریان تنها به ارامنه ایران تعلق نداشت. وی متعلق به ایران، بشریت و جامعه هنردوست بود." وی همچنین اظهار کرد: "عشق لیلیت تریان به زادگاهش وی را از پاریس به ایران کشاند."

خلیفه ارامنه تهران با اشاره به درخواست لیلیت تریان برای حفاظت از آثار هنریش، افزود: "اگرچه امروز لیلیت تریان دیگر در جمع ما حضور ندارد اما روح از میان آثارش در همه جا حاضر است زیرا او روح خود را در آثارش قرار داده است."

پس از برگزاری مراسم مذهبی زندگینامه لیلیت تریان توسط هایریک آقانیان قرائت شده و سپس پیکر این هنرمند ارمنی جهت مراسم خاکسپاری به آرامستان ارامنه تهران منتقل شد.

مراسم خاکسپاری لیلیت تریان با حضور مهندس وحید رضا محمدی شهردار منطقه 15 تهران و جمعی از مسئولان در آرامستان ارامنه تهران برگزار شد.

در مراسمی که پس از خاکسپاری این هنرمند ارمنی در تالار "هوانس تومانیان" انجمن فرهنگی ارامنه چهارمحال برگزار شد ابتدا روبرت بگلریان رئیس شورای خلیفه گری ارامنه تهران در سخنانی با اشاره به اهمیت نقش هنرمندان ارمنی در امر غنی سازی فرهنگ ایران تاکید کرد: " جامعه ارامنه ایران مفتخر است که در طی دهه های متمادی چهره های شاخصی را به عرصه های مختلف هنری، فرهنگی و علمی ایران معرفی کرده که هر کدام از آن ها با توسل به تواناهایی خود به عنوان سفرای وحدت در ایران عمل کرده اند."

وی در ادامه از پیروز حناچی شهردار تهران، مرادخانی مشاور شهردار تهران در امور فرهنگی، حق شناس عضو شورای شهر تهران، شهردار منطقه 15 تهران، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، مظفری مدیر کل امور هنرهای تجسمی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسینی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و آقایی مدیر موزه هنرهای معاصر ایران به جهت ابراز تسلیت و ادای احترام از طریق ارسال پیام و تاج گل تقدیر و تشکر کرد.

رئیس شورای خلیفه گری ارامنه تهران همچنین از شهردار تهران درخواست کرد تا کوچه ای که منزل لیلیت تریان در آن واقع شده است به نام این هنرمند ارمنی نامگذاری شود.

در ادامه عباس مشهدی زاده و کلهریان از شاگردان لیلیت تریان و همچنین کشیش آریستاکس شاهمیریان در خصوص وجوه شخصیتی این هنرمند ارمنی به ایراد سخن پرداختند.

همچنین مراسم بزرگداشت لیلیت تریان هنرمند معاصر ارمنی عصر روز شنبه با همت انجمن مجسمه سازان ایران و با حضور احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران و جمع کثیری از هنردوستان در سالم "شهناز" خانه هنرمندان برگزار شد.