انتخابات "شهردار مدرسه" در مدرسه ارس

در راستاي نهادينه كردن روحيه مشاركت پذيري، تمرين مسؤليت پذيري اجتماعي و آموزش نحوه اثرگذاری دانش‌آموزان در اداره بهينه امور شهر، چهارشنبه 23 آبان ماه، بیستمین دوره انتخابات شهردار مدرسه منطقه 6، با حضورآقای دهداری‌پور، شهردار منطقه، در مدرسه ارامنه "ارس" برگزار شد.

در این مراسم، دکتر کارن خانلری نماینده ارامنه تهران و شمال کشور در مجلس شورای اسلامی، آقای بهبودی، رئیس آموزشهای شهروندی منطقه 6، تنی چند از مدیران ارشد، معاونین و مشاورین اجتماعی و فرهنگی شهرداری، آقای غلامی شهردار ناحیه 3 این منطقه 6، دکتر توکلی مدیر کل اداره آموزشهای شهروندی شهرداری تهران ، تنی چند از اعضای شورای اسلامی شهر تهران، آقای دکتر نظریان مدیر آموزش و پرورش منطقه 6، تنی چند از دیگر مدیران آموزش و پرورش، همچنین سرهنگ داریوش امرایی، رئیس کلانتری 105 سنایی حضور داشتند.

برنامه با اجرای دعای ربانی عیسی‌مسیح و سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، توسط گروه کُر مدرسه، که رتبه اول گروههای کُر مدارس را درشهر تهران داراست، به رهبری خانم مِغِدی یق‌نظریان، آغاز شد.

سپس مدیر مدرسه، خانم آنی مانوکیان ضمن عرض خیرمقدم به میهمانان و اشاره به قدمت 65 ساله مدرسه، گفت: مدرسه ارس، در حال حاضر در زمره مدارس ممتاز برنامه تعالی مدیریت مدرسه است، که با اتکا به قدرت لایزال الهی و حرکت در راستای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برآن است تا با افق 1404، به عنوان مدرسه‌ای سرآمد و پویا در سطوح ملی و منطقه‌ای، با دستیابی به استانداردهای آموزشی و مدیریتی، در جهت تربیت انسانهای خودآگاه، مسئول، خلاق و دین‌مدار اهتمام ورزد و این مهم میسر نمی‌گردد جز با همت و تلاش نیروش انسانی مجرب و متعهد و حمایتهای ارگانهای درون‌سازمانی و برون‌سازمانی.

سپس از آقای محمدرضا دهداری پور، شهردار منطقه 6 به عنوان اولین سخنران دعوت شد. وی با بیان اینکه توجه به مسائل آموزشی از اولویت‌های اصلی مدیریت شهری است گفت: انتخاب شهردار مدرسه کار نمادینی نبوده و با این انتخابات دانش آموزان که آینده سازان کشور محسوب می شوند با حوزه مسائل مدیریت اجتماعی آشنا می شوند. وی ادامه داد: آموزش را باید در سنین پایه مورد توجه قرار دهیم و با انتخاب شهردار مدرسه دانش آموزان فرامی گیرند چطور شهر را دوست داشته و برای رشد و ارتقای شهر مشارکت داشته باشند.

پس از آن قطعه‌ای موسیقی توسط آنا آدام گردیچیان با پیانو اجرا شد و سپس کلیپ مستند درباره محدوده منطقه 6 شهرداری تهران به نمایش درآمد.

در طول برنامه، آرای دانش آموزان، با نظارت کمیته ویژه‌ای، بیرون از سالن اجتماعات شمارش می شد.

سپس آقای مجید فراهانی، عضو شورای اسلامی شهر تهران، طی سخنرانی خود، با اشاره به اینکه مراسم انتخاب شهردار مدرسه تمرین مهمی در آموزش‌های شهروندی است گفت: برای رسیدن به توسعه پایدار شهر و کشور باید از نسل دانش آموز که مدیران فردای کشور هستند آغاز کنیم. وی در ادامه گفت: اگر می خواهیم فردای بهتری برای ایران بسازیم باید از مدارس خود آغاز کنیم.

سخنران بعدی، دکتر توکلی، مدیرکل اداره آموزشهای شهروندی شهرداری تهران در ابتدای سخنان خود با اشاره به این موضوع که انتخاب شهردار مدرسه یکی از فعالیتهای بنیادی شهرداری تهران می باشد، یادی از دکتر پیران، بنیانگزاراین فعالیت، همچنین مهندس حقانی، بانی اجرایی آن کرده و از ایشان تشکر کردند. وی در سخنان خود به 5 هدف اساسی این انتخابات که شخصیت بخشیدن به دانش آموزان در انتخابات، تمرین مشارکت جمعی، آشنا شدن دانش آموزان باحقوق، وظایف و مسئولیتهای ناشی از شهروندی، آشناشدن با شیوه های تصمیم‌گیری و مشارکت جمعی و همچنین آشنا شدن با سرفصلهای مدیریت شهری نیز اشاره کرد.

سپس آقای جواد نظریان، مدیر آموزش و پرورش منطقه 6 نیز طی سخنان خود گفت: فراگرفتن دروس آموزشی در مدارس به تنهایی اعتبار ندارد و باید در مدرسه درس گفت و گو، دوستی، مهر، صلح، آرامش و معاونت و مشارکت را فرا بگیریم. وی با اشاره به اینکه رشد فردی در قبال فراگیری موضوعات مختلف رخ می دهد گفت: اگر به دنبال توسعه کشور هستیم باید توانایی های خود را در زمینه های مختلف رشد دهیم. دکتر نظریان در آخرضمن آرزوی موفقیت برای دانش آموزان تصریح کرد: امیدوارم با انتخاب شهردار مدرسه به خوبی اداره مدرسه را در دست گرفته و به موضوعات محیط زیستی توجه ویژه ای داشته باشید.

قبل از اعلام شهردار منتخب مدرسه درسال تحصیلی 98-97، خانم مردیت موسسیان، شهردار سال تحصیلی 97-96 مدرسه ارس بیانیه خود را خواند.

سپس از دکتر کارن خانلری، نماینده ارامنه تهران و شمال کشور در مجلس شورای اسلامی، برای سخنرانی دعوت شد. وی در سخنان خود گفت: انتخاب شهردار مدرسه، آموزش در راستای مردم سالاری و یک تعیلم و آموزش مهم در راستای حقوق شهروندی است. دکتر خانلری با بیان اینکه مردم سالاری از مهم ترین موضوعات نهادینه شده در نظام مقدس جمهوری اسلامی است گفت: ارمنی ها همواره در زمینه مردم سالاری مشارکت خوبی داشته و سومین شهردار تهران و همچنین بنیانگذار نظمیه نوین در تهران که اولین شهید انقلاب مشروطه نیز محسوب می شود از جامعه ارامنه کشور بودند. وی ضمن تشکر از برگزاری خوب انتخابات شهردار مدرسه گفت: اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان، خلیفه ارامنه تهران نیز ضمن تقدیر و تشکر از برگزاری چنین انتخاباتی، آرزوی موفقیت برای تمامی حضار و دانش آموزان داشتند.

پس از آن شهردار منتخب 98-1397 مدرسه، خانم آنگینه آقاجانیان به حضار معرفی شد و جلسه تودیع و معارفه شهرداران توسط میهمانان ویژه صورت پذیرفت.

مجری برنامه آقای آرتویت ظهرابیان بود. از طرف شورای خلیفه‌گری ارامنه تهران، پدر روحانی کشیش آریستاکس شامیریان، رئیس شورا آقای روبرت بیگلریان، تنی چند ازدیگر اعضای شورا، رئیس هیئت آموزشی شورای خلیفه‌گری خانم آنت باغداساریان و تنی چند از دیگر اعضای این هیئت نیز در این مراسم حضور داشتند.

پس از پایان برنامه خانم آنی مانوکیان، به طور خلاصه توضیحاتی در مورد قسمتهای مختلف مدرسه به میهمانان ارائه دادند و در پایان حضار از نمایشگاه کتاب که به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در مدرسه برگزارشده بود و همچنین نمایشگاه دست‌سازه‌های دانش‌آموزان بازدید کردند.