Search

انتخاب زبان



طرح های منطقه 14 شهرداری تهران برای مرمت و بهسازی آرامستان دولاب ارامنه

آرامستان دولاب ارامنه تهران که مدفن بسیاری از شخصیت های تاریخی و مشهور می باشد از قدمت طولانی برخوردار بوده و در حال حاضر به عنوان بنایی تاریخی در کانون توجه مراکز دولتی ایران قرار گرفته و طرح های مرمت و زیباسازی آن در حال اجرا هستند.

براساس اطلاعات مندرج در دفتر آرامستان، نخستین مراسم تدفین در این آرامستان (مرحوم کاراپط مارکاریان) در هفتم ژوئیه 1853 انجام گرفته است، با این وجود برخی سنگ قبرهایی با قدمت طولانی در محوطه آرامستان قرار دارند که اطلاعات آن ها در دفتر ثبت نشده اند. قدیمی ترین سنگ قبر به تاریخ ششم دسامبر 1821 متعلق به مرحوم هاکوپ مارکاریان است. براساس اطلاعات مندرج در دفتر، آخرین تدفین در این آرامستان در نوزدهم ژوئیه 1996 انجام گرفته است (مرحومه آرمنوهی غریبیان).

آرامستان دولاب ارامنه در محدوده شهرداری منطقه 14 تهران قرار گرفته است. درباره برخی از طرح های در دست اجرای شهرداری در این آرامستان پای صحبت دکتر فرهود حمیدی فراهانی، شهردار منطقه 14 تهران، نشستیم.

وی با اشاره به طرح های تدوین شده برای مرمت و بهسازی آرامستان ارامنه دولاب تاکید کرد: "آرامستان در فضایی به مساحت تقریبی 70 هزار متر مربع و در یکی از قدیمی ترین مناطق تهران یعنی محله دولاب واقع شده است. پیش از این از سوی شهرداری اقداماتی در جهت بهسازی این آرامستان که مدفن بسیاری از مشاهیر و چهره های تاریخی است انجام گرفته است. ما نیز حفظ و نگهداری از این آرامستان را جزو وظایف خود می دانیم. اعضای کنونی شورای شهر تهران تاکنون در چند نوبت از آرامستان دولاب بازدید کرده و خواستار توجه هر چه بیشتر شهرداری منطقه نسبت به این آرامستان شده اند. شهرداری نیز با یاری کارشناسان شورای خلیفه گری ارامنه تهران و متخصصان دولتی طرحی را تدوین کرده و براساس آن قرار است حداقل نیازهای ابتدایی و ضروری این آرامستان تأمین شود. نقشه و لند اسکیپ و همچنین برنامه بهسازی محوطه آرامستان آماده شده است. مرمت دستشویی‌ها در دستور کار قرار دارد و بودجه آن نیز اختصاص یافته است. با تائید شورای شهر، طرح های دیگری نیز به اجرا در خواهند آمد. لازم به یادآوری است که دو آرامستان تاریخی دیگر نیز در مجاورت آرامستان ارامنه دولاب قرار دارند. مرمت مسیرهای گذر و همچنین صندلی ها و نیمکت ها از اقدامات دیگر در دست اجرا هستند".

تماس با ما

خیابان استاد نجات الهی، شماره 295
تهران 1598873311

No.295, Ostad Nejatollahi Ave.,
Tehran - IRAN

Tel: (+98-21) 88901634, 88901635,
88901636, 88897980, 88897981

Fax: (+98-21) 88892617

info@tehranprelacy.com


روابط عمومی شورای خلیفه گری:
pr@tehranprelacy.com