Search

انتخاب زبان



تأکید جاثلیق آرام اول بر حفظ هویت دینی و ملی بیت المقدس و احترام به حقوق همه ادیان

جاثلیق آرام اول رهبر حوزه عالی دینی ارامنه سیلیسی در نشست حمایت از بیت المقدس که چهارشنبه گذشته 27 دیماه در مصر برگزار شد بر ضرورت حفظ هویت دینی و ملی بیت المقدس و لزوم احترام به حقوق کلیه ادیان تاکید کرد.

جاثلیق آرام اول در سخنرانی خود در این نشست دیدگاه های خود در حمایت از هویت دینی و ملی بیت المقدس را در هفت سرفصل مختلف مطرح کرد.

1) باید به جامعه جهانی یادآوری کرد که اشغال بیت المقدس توسط اسرائیل تا حد زیادی موجب تغییر هویت و ساختار داخلی بیت المقدس و همچنین مهاجرت بخشی از جمعیت مسیحی و مسلمان این شهر شده است. این موضوع همچنین بر خلاف تصمیمات اتخاذ شده از سوی جامعه بین الملل و سازمان ملل موجب نقض حقوق دو دین دیگر در قبال اماکن مقدس خود شده است.

2) تصمیمات و دیدگاه های یکجانبه در قبال بیت المقدس از جمله به‎رسمیت شناختن آن به عنوان پایتخت اسرائیل و زیر سئوال بردن حضور اسلام و مسیحیت در آن هیچ کمکی به تلاش ها در جهت برقراری صلح فراگیر و پایدار در منطقه نخواهند کرد.

3) هرگونه رویکرد سیاسی در قبال بیت المقدس موجب پیچیده تر شدن و تشدید بحران خواهد شد. در نتیجه ضمن خودداری از سیاسی کردن موضوع بیت المقدس باید آن را به عنوان مهد سه دین توحیدی و شهری بین المللی تحت حمایت مشترک فلسطینیان و اسرائیل به‌رسمیت شناخت.

4) بیت المقدس قرن های متمادی نماد همزیستی پیروان سه دین توحیدی بوده است. صرف‌نظر از برخی حساسیت های داخلی  پیرامون حقوق آن ها در قبال برخی از اماکن مقدس، آن ها همواره نسبت به حفظ وضعیت حقوقی به‌رسمیت شناخته شده از سوی جامعه بین الملل متعهد بوده اند. در نتیجه حفظ وضعیت حقوقی سه دین توحیدی در هرگونه تصمیمی که در جریان روند صلح پیرامون بیت المقدس اتخاذ خواهد شد، ضروری می باشد.

5) به عنوان رئیس پیشین شورای جهانی کلیساها تأکید می کنم که پس از تأسیس شورای جهانی کلیساها در سال 1948 میلادی موضوع بیت المقدس همواره در دستور کار این شورا قرار داشته است. رویکرد شورای جهانی کلیساها منطبق بر تصمیمات سازمان ملل می باشد. به عبارت دیگر بیت المقدس را به عنوان شهر مقدس ادیان مسیحیت، اسلام و یهود به‌رسمیت شناخته است.

6) بیت المقدس به عنوان شهری مقدس از اهمیت ویژه ای برای مسیحیت برخوردار بوده است. مهمترین اماکن مرتبط با رسالت عیسی مسیح در این شهر قرار دارند. نخستین کلیسای مسیحی در بیت المقدس بنا شده است. نور مسیحیت درخشش خود را از شهر بیت المقدس آغاز کرد. حفظ هویت مسیحی شهر بیت المقدس و همچنین بازدید مسیحیان از این شهر به‌دور از هرگونه تبعیض و دشواری ضروری می باشد.

7) کلیسای ارمنی متشکل از جمعیت ارامنه، اسقفان و روحانیون ارمنی  از سال 638 میلادی در بیت المقدس حضور داشته است. در سال 1311 میلادی سلطان مصر به اسقف ارامنه بیت المقدس عنوان پاتریارک اعطا کرد و پاتریارک کنونی نود و هفتمین پاتریارک ارامنه بیت المقدس به‌شمار می آید. مرکز عالی روحانی ارامنه بیت المقدس دارای کلیسا و اماکن مقدس بوده و در کنار جوامع دیگر این شهر از حقوقی که از سوی جامعه بین الملل به‌رسمیت شناخته اند، برخوردار است. ملت ارمنی به حمایت خود از مرکز عالی روحانی ارامنه بیت المقدس در راستای حفاظت از حقوق خود در این شهر ادامه خواهد داد.

رهبر ارامنه حوزه عالی دینی ارامنه سیلیسی در پایان سخنرانی خود بار دیگر ضمن تأکید بر لزوم خودداری از رویکردهای یک‌جانبه و حفظ هویت بین المللی و دینی بیت المقدس،  جوامع بین المللی ادیان توحیدی را به تلاش مشترک در جهت حفظ شهر بیت المقدس به عنوان نماد صلح و عدالت و احترام به هویت تاریخی و روحانی آن فراخواند.

لازم به یادآوری است که نشست حمایت از بیت المقدس با حضور 300 نفر از چهره های برجسته دینی، دولتی، سیاسی و علمی و به ریاست رهبران مصر و فلسطین برگزار شد.

اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان خلیفه ارامنه تهران نیز در روزهای اخیر در گفتگو با شبکه های تلویزیونی مختلف این نکته را مورد تأکید قرار داده است که بیت المقدس بخش تفکیک ناپذیر فلسطین و پایتخت آن می باشد و ادیان توحیدی مسیحیت، اسلام و یهود در قبال این شهر از حقوق مساوی برخوردار بوده و در آینده نیز بایستی داشته باشند.

 

تماس با ما

خیابان استاد نجات الهی، شماره 295
تهران 1598873311

No.295, Ostad Nejatollahi Ave.,
Tehran - IRAN

Tel: (+98-21) 88901634, 88901635,
88901636, 88897980, 88897981

Fax: (+98-21) 88892617

info@tehranprelacy.com


روابط عمومی شورای خلیفه گری:
pr@tehranprelacy.com