Search

انتخاب زبان



سیاست بررسی «انتظارات و خواسته های جامعه ارامنه ایران از رئیس جمهور آینده» در نشست مشورتی

در آستانه برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری وچگونگی حضور ارامنه در این دوره از انتخابات، بنا به دعوت دکترکارن خانلری نماینده ارامنه تهران و شمال کشور در مجلس شورای اسلامی، بعد از ظهر شنبه 23 اردیبهشت ماه نشستی مشورتی با حضور فعالان سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و مدیران نشریات ارامنه در سالن اجتماعات شورای خلیفه گری ارامنه تهران برگزار گردید.

هدف از برگزاری این نشست بررسی مفاد پیش نویس «انتظارات و خواسته های جامعه ارامنه ایران از رئیس جمهور آینده» بود.

قرار است مفاد این بسته پیشنهادی به ستادهای انتخاباتی 6 نامزد انتخابات ریاست جمهوری ارسال گردد.

«انتظارات و خواسته های جامعه ارامنه ایران از رئیس جمهور آینده» به شرح زیر می باشد:

انتظارات و خواسته های جامعه ارامنه ایران از رئیس جمهور آینده

 جامعه ارامنه ایران به عنوان بزرگترین جامعه اقلیت دینی در کشور، در تاریخ پرفراز و نشیب ایران عزیز همواره در کنار برادران مسلمان، زرتشتی، کلیمی و آشوری خود از مرزهای این خطه پرگوهر دفاع کرده و در راه پیشرفت کشور از هیچ مجاهدتی فروگذار نکرده اند.

با مشارکت همه جانبه در تمامی عرصه ها و با ادای دِین شهروندی خود، ارمنیان ایران براساس مفاد قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با دلگرمی از منویات مقام معظم رهبری که فرمودند: «این نکته را بخاطر بسپارید که جمهوری اسلامی ایران طرفدار ملتهای مظلوم است، با ظالمان مخالفت و مبارزه می کند و در مقابل زورگویی و زیاده خواهی با همه وجود می ایستد»، در خصوص رشد و تعالی عمومی کشور و جامعه ارامنه  انتظارات و خواسته هایی همچون دوره های پیشین به شرح زیر از رئیس جمهور آینده دارد:

 در سطح ملی و بین المللی:

1- در زمینه اقتصادی و اجتماعی، در تقابل با سیاست های تحریم و تهدید، با اجرای مبانی سیاست های کلان اقتصاد مقاومتی، در راه بهبود زیربنای صنعت کشور، افزایش تولید و اشتغال و اصلاح روابط اجتماعی موجود گام های موثر بردارد.

2- در زمینه سیاست خارجی، با حفظ اصول استقلال، جمهوریت و تمامیت ارضی کشور، ضمن تعامل با جامعه جهانی، در مقابل سیاست های زورگویانه، تقرقه افکنانه و تجزیه طلبانه ایستادگی کرده و جایگاه و منزلت کشورمان در عرصه مناسبات منطقه ای و بین المللی را تثبیت نماید.

3- در زمینه علم و فناوری، مشکلات موجود در آموزش و پرورش و آموزش عالی را به مرور رفع و اهمیت بیشتری برای تحقیقات و فناوری قایل گردد.

4- در زمینه مشارکت زنان در توسعه و پیشرفت راهبردی کشور، جامعه ارمنیان ایران از رئیس جمهور آینده می خواهد تا با توجه به رشد بی سابقه سطح آموزش عالی و تکمیلی بانوان، در راه اصلاح سیاست های استخدامی و بکارگیری موثر از ظرفیت های تخصصی آنان در عرصه های گوناگون گام بردارد.

 در سطح جامعه ارمنی:

1- واقعه نسل کشی ارمنیان بدست حکومت عثمانی در سال 1294 ش. (1915 م.)، که در اثر آن یک و نیم میلیون قربانی بیگناه بکام مرگ فرو رفتند، یکی از بزرگترین جنایات سازمان یافته علیه بشر و دردناکترین زخم تاریخی ارامنه جهان است. جامعه ارمنیان ایران از رئیس جمهور آینده می خواهد تا در خصوص شناسایی رسمی و محکومیت این نسل کشی و جنایات نظیر آن، اقدامات مقتضی را معمول دارد.

2- ردیف قوانین بودجه سال های اخیر در خصوص کمک به جوامع اقلیت های دینی و میزان تخصیص آن، برای حفظ، نگهداری و شکوفایی این جوامع ناکافی می باشد. در این مورد از رئیس جمهور آینده انتظار می رود تا با حمایت های مادی و معنوی از نهادهای دینی، آموزشی، فرهنگی و ورزشی جوامع اقلیت دینی، به این جوامع یاری نماید.

3- اشتغال اقلیت های دینی در دستگاه های دولتی در دهه های اخیر تقلیل چشمگیر یافته است. جامعه ارمنیان ایران از رئیس جمهور آینده می خواهد تا با اتخاذ تدابیری نسبت به رفع این کاستی اهتمام ورزد.

4- تسهیل شرایط در احراز پست معاونت یا مشاورت وزارتخانه ها توسط اقلیت دینی از جمله اقدامات موثری است که می تواند تبعات مثبت داخلی و خارجی داشته باشد. جامعه ارمنیان ایران با انواع قابلیت های تخصصی، آمادگی خود را برای تحقق این امر اعلام می دارد.

5- جامعه ارمنیان ایران همچنین از رئیس جمهور آینده می خواهد تا برای کاهش ناهنجاری ها و رفع معضلات ناشی از اجرای ماده 881 مکرر قانون مدنی در باب مسائل ارث، مساعدت های حقوقی و اجرایی به عمل آورد.

 شوراهای خلیفه گری ارامنه تهران، اصفهان و آذربایجان

نمایندگان فعلی و ادوار ارامنه شمال و جنوب ایران در مجلس شورای اسلامی

 جمعیت ادبی و هیئت سردبیری روزنامه ارمنی زبان «آلیک»، موسسه تحقیق و ترجمه «هور»، 

نشریات «آراکس»، «پیمان» و «هویس»،

انجمن های فرهنگی، ورزشی و اجتماعی «آرارات»، «سیپان»، «رافی»، «مهندسان و معماران»، «نویسندگان»، «معلمان»، «ملی و فرهنگی»، «نائیری»، «سردارآباد»، «چهارمحال»، «فریدن»، «پزشکان»، «دانشگاهیان تهران»، «دانشگاهیان تبریز»، «دانشجویان»، «خیریه بانوان»، 

انجمن های فرهنگی، ورزشی و اجتماعی ارامنه در تهران، اصفهان، تبریز، ارومیه، شاهین شهر، اراک، رشت، انزلی، شیراز، اهواز، گرگان، سلماس، ساری، مشهد، قزوین، آبادان، گردآباد، زرنه و قرُق

تماس با ما

خیابان استاد نجات الهی، شماره 295
تهران 1598873311

No.295, Ostad Nejatollahi Ave.,
Tehran - IRAN

Tel: (+98-21) 88901634, 88901635,
88901636, 88897980, 88897981

Fax: (+98-21) 88892617

info@tehranprelacy.com


روابط عمومی شورای خلیفه گری:
pr@tehranprelacy.com